خدا بهترین دوست من
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 دی 1389برچسب:, توسط rz.j |

چراغ راهنمای اینترنتی
دنیای کودکی دنیای تفریح و سرگرمی است. دنیای هیجان و کسب لذت. البته می دانیم که بازی در هر زمانی، متناسب با شرایط همان زمان است و بازی هایی را که روزگاری پدران ما می کردند امروزه دیگر ما انجام نمی دهیم.
بنابراین ناگفته پیداست که در عصر حاضر که، فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی بر تمام شئون زندگی بشر چیره شده اند، لزوما دنیای بازی و سرگرمی نیز متحول شده و دیگر از بازی های فیزیکی فاصله گرفته و به دنیای بازی های مجازی کوچ کرده است. طبق جدیدترین گزارش ها، تعداد سایت‌های اینترنتی ارائه دهنده خدمات بازی‌های آنلاین طی یک سال 212 درصد رشد یافته، که می توان علت را استقبال روزافزون اقشار مختلف از آن برشمرد که در این میان کودکان و نوجوانان نیز سهم زیادی دارند.
این در حالی است که تبلیغات نیز هر روزه با معرفی جدیدترین بازی ها، همه را تشویق به تهیه بسته های رایانه ای و یا انجام بازی آن لاین می کنند.
در این میان، کودکان که بی تجربه و آسان پذیرتر از بزرگترها هستند، سریع تر جذب این مسایل شده و به این دنیا عادت می کنند. به این ترتیب می بینیم که گاه ساعت ها سرگرم پرسه زدن در میان بی شمار سایت های اینگونه و وقت گذرانی هستند. به طوری که برخی اوقات نتیجه این اتلاف وقت، افت تحصیلی و حتی نوعی عادت بیمارگونه نیز می شود.
از سوی دیگر، اگرچه هدف اصلی کودکان و نوجوانان، در ابتدا کسب لذت و هیجان و بازی است، اما در ادامه ممکن است، تنها به جهت کنجکاوی به جاهای دیگر که تصور نمی کنند ممکن است برای آنان مشکل آفرین بوده و تاثیر منفی بر آنان بگذارد، سرک کشیده و بعضا به دام شبکه های تبهکار و خلافکاران اینترنتی گرفتار شده و چون تجربه ندارند دچار وادادگی شده و دست به اقدامات کودکانه و ناشیانه بزنند. البته مساله این است که آنان هیچ نمی دانند در پس این ظاهر زیبا و رنگارنگ دنیای مجازی، چه گردنه های خطرناکی نهفته است. بنابراین اگر فقط برای کسب لذت برد و باخت به این سو می آیند، بعد ناخواسته اسیر سیاه چاله های اینترنتی می شوند. و به این ترتیب مکانی که می توانست بستر آموختن، سرگرم شدن و لذت بردن باشد، برای آنان تبدیل به مردابی شده که هر چه بیشتر به آن وارد شوند بیشتر فرو می روند.
به همین علت باید مجهز و هدایت شده وارد این عرصه شد تا با خطرات کمتری مواجه گشت. به خصوص در حال حاضر که، به گفته اخبار و آمار منتشر شده بیش از یک ‌سوم اینترنت را سایت‌های غیراخلاقی تشکیل می‌دهد. بنابراین هشدار جدی است و بر ماست که حال که این دانش را داریم و می دانیم چه مهلکه ای جلوی پای کودکان و نوجوانان و حتا جوانان قرار دارد، اقدامی در جهت کاهش آسیب های ناشی از ورود ناآگاهانه به قسمت های تهدید آمیز اینترنت و افزایش مصونیت در برابر خطرات ورود به این دنیا انجام دهیم و به نوعی چراغ راهنمای اینترنتی شویم.
اما در وهله نخست، این خانواده ها هستند که باید برای کاهش دسترسی و بازدید کودکان از سایت‌های غیر اخلاقی اقدام کنند. در این خصوص خوشبختانه منابع کنترلی خوبی وجود دارد که می توان به نرم‌افزارهای فیلترینگ خانگی و محدود کننده دامنه کاری کودکان، اشاره کرد که می توانند برای اعمال نظارت بر کار فرزندان استفاده شوند. این نرم افزارها، قابلیت انتخاب محدوده سنی برای کاربران، تعیین زمان و میزان استفاده، و ارایه گزارش را دارند و گام موثری جهت جلوگیری از استفاده نادرست از برنامه های رایانه ای و اینترنتی هستند.
در مرحله بعد، برنامه ریزان دلسوز قرار دارند که برای این که محیطی امن و پاک و قابل اعتماد در اختیار جامعه قرار گیرد، تلاش می کنند و با ایجاد بستر آموزشی مناسب و تولید محتوای مطلوب، کاری می کنند تا خود فرد در هر سنی، آگاهانه از مباحث ناسالم و غیر اخلاقی دوری کرده و تنها به بهره مندی از بخش های مفید و آموزنده آن اکتفا کند.
زهرا غلامی-کارشناس روابط عمومی


نظرات شما عزیزان:

نفس
ساعت15:08---22 فروردين 1392
وبلاگت حرف نداره ماهه ............مخصوصا زمینت

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.